"PLOTKARZE"
PHILIPP GUFLER,
KAROL RADZISZEWSKI,
JAANUS SAMMA
Na tegorocznym Warsaw Gallery Weekend BWA Warszawa pokaże wystawę „Plotkarze” z udziałem Philippa Guflera (DE, 1989), Karola Radziszewskiego (PL, 1980) i Jaanusa Sammy (EE, 1982). Ich praktyka artystyczna oparta jest na badaniach materiałów archiwalnych dotyczących kluczowych postaci i wydarzeń, które rozsadzają heteronormatywne postrzeganie przeszłości. Każdego z nich też interesują nieco inne wątki; Karol Radziszewski koncentruje się na queerowej historii Polski i krajów Europy Środkowo-Wschodniej, a Phillip Gufler swoich ojczystych Niemiec i Holandii, gdzie obecnie mieszka. Jaanusa Sammę zajmuje za to historia mieszkańców i mieszkanek krajów bałtyckich. Na wystawie zobaczymy malarstwo, tkaninę i grafiki, na których przedstawione zostały wątki z życia postaci queerowego uniwersum: Erica Stenbocka (UK, 1860 – 95), Charlotte Charlaque (DE, 1892 – USA, 1963), Toniego Ebela( DE, 1881 – GDR, 1961), Elisara von Kupffer (EE, 1872 – CH, 1942) i Stanisławy Walasiewicz (PL, 1911 – USA, 1980).
tekst: Léon Kruijswijk
Philipp Gufler, Quindo Rosa D_Quindo Violett Light, PV, 2020, silkscreen on mirror, 84x82,4x0,4 cm, courtesy Philipp Gufler & BQ
Philipp Gufler, Quilt #52 (Charlotte Charlaque), 2023, silkscreen on fabric, PVC, 90x180 cm, courtesy Philipp Gufler & BQ
Philipp Gufler, Quilt #37 (Elisarion), 2021, silkscreen on fabric, PVC, 95x180 cm, courtesy Philipp Gufler & BQ
Karol Radziszewski, Flaga, 2024, akryl na płótnie, 50x60 cm
Karol Radziszewski, Berlin Olympics, 1936 (Stella), 2024, akryl na płótnie, 80x100 cm
Karol Radziszewski, Stanisława Walasiewicz, 2024, akryl na płótnie, 170x120 cm
Karol Radziszewski, Stanisława Walasiewicz, 2024, akryl na płótnie, 170x120 cm
Karol Radziszewski, Women's World Games, London 1934, 2024, akryl na płótnie, 100x80 cm
Karol Radziszewski, Olympic Torch, 2024, akryl na płótnie, 120x100 cm
Jaanus Samma, Creatures of Kolga no. 1, 2024, silk print on paper, 71x71 cm, courtesy Temnikova and Kasela & Jaanus Samma
Philipp Gufler (Niemcy/Holandia) w swojej praktyce wykorzystuje różne media, w tym sitodruki na tkaninach i lustrach, książki artystyczne, performanse i instalacje wideo. Na potrzeby instalacji wideo Projection on the Crisis (2014) rozpoczął badania w samoorganizującym się archiwum Forum Queeres Archiv München, którego Gufler stał się aktywnym członkiem. Ludzkie ciało jest również centralnym punktem jego praktyki, zajmując ważne miejsce w serii luster drukowanych sitodrukiem oraz w instalacji wideo The Responsive Body (2019). W swoich tkaninach sitodrukowych Gufler nawiązuje do artystów, pisarzy, czasopism i utraconych przestrzeni queer. Jego prace były prezentowane w takich instytucjach jak Kunsthalle Mainz; Museum Brandhorst, Monachium; Haus der Kunst, Monachium; Neuer Aachener Kunstverein, Akwizgran; Centraal Museum, Utrecht; Kunstverein Düsseldorf; De Aeliers, Amsterdam; Schwules Museum w Berlinie.
Karol Radziszewski (ur. 1980, Polska) jest artystą multidyscyplinarnym, działającym w obszarze filmu, malarstwa, fotografii i instalacji. Jego oparta na archiwach metodologia przecina wiele kulturowych, historycznych, religijnych, społecznych i genderowych odniesień. Od 2005 roku jest wydawcą i redaktorem naczelnym DIK Fagazine, a w 2015 roku założył Queer Archives Institute. Jego prace były prezentowane w takich instytucjach jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa; Whitechapel Gallery, Londyn; Kunsthalle Wien, Wiedeń; New Museum, Nowy Jork; Phoenix Art Museum, Phoenix; Walker Art Center, Minneapolis; VideoBrasil, São Paulo; Tokyo Photographic Art Museum, Tokio; Kunsthaus Graz, Graz; Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław; Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa i Muzeum Sztuki w Łodzi. Brał udział w kilku międzynarodowych biennale, w tym PERFORMA 13 w Nowym Jorku, 7. Biennale w Goeteborgu, 14. Triennale Bałtyckim i Biennale Teatralnym w Wenecji.
Jaanus Samma (ur. 1982) jest artystą wizualnym mieszkającym w Tallinie. Ukończył Estońską Akademię Sztuk Pięknych z tytułem licencjata w dziedzinie grafiki (2005) i magistra sztuk pięknych (2009). Jego dorobek obejmuje fotografie, instalacje i wideo, których tematyka opiera się na badaniu przestrzeni miejskiej i jej subiektywnych doświadczeniach. Z biegiem lat jego zainteresowania przesunęły się w kierunku gender studies, badając reprezentacje męskiej seksualności i sposoby jej przedstawiania za pomocą środków artystycznych. Interesuje się historią, etnografią i muzealnictwem, a także narracjami stosowanymi na przecięciu tych trzech dziedzin. Jego prace były prezentowane w takich instytucjach jak Kumu Art Museum w Tallinie; Nomas Foundation w Rzymie; Kiasma w Helsinkach; HKW w Berlinie; Muzeum Sztuki w Malmo; Narodowe Muzeum Sztuki Współczesnej w Atenach (EMST); Meet Factory w Pradze. Samma reprezentował Estonię na 56. Biennale w Wenecji i uczestniczył w kilku międzynarodowych biennale, w tym w 2. Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej w Rydze.
"PLOTKARZE"
PHILIPP GUFLER,
KAROL RADZISZEWSKI,
JAANUS SAMMA
Na tegorocznym Warsaw Gallery Weekend BWA Warszawa pokaże wystawę „Plotkarze” z udziałem Philippa Guflera (DE, 1989), Karola Radziszewskiego (PL, 1980) i Jaanusa Sammy (EE, 1982). Ich praktyka artystyczna oparta jest na badaniach materiałów archiwalnych dotyczących kluczowych postaci i wydarzeń, które rozsadzają heteronormatywne postrzeganie przeszłości. Każdego z nich też interesują nieco inne wątki; Karol Radziszewski koncentruje się na queerowej historii Polski i krajów Europy Środkowo-Wschodniej, a Phillip Gufler swoich ojczystych Niemiec i Holandii, gdzie obecnie mieszka. Jaanusa Sammę zajmuje za to historia mieszkańców i mieszkanek krajów bałtyckich. Na wystawie zobaczymy malarstwo, tkaninę i grafiki, na których przedstawione zostały wątki z życia postaci queerowego uniwersum: Erica Stenbocka (UK, 1860 – 95), Charlotte Charlaque (DE, 1892 – USA, 1963), Toniego Ebela( DE, 1881 – GDR, 1961), Elisara von Kupffer (EE, 1872 – CH, 1942) i Stanisławy Walasiewicz (PL, 1911 – USA, 1980).
tekst: Léon Kruijswijk
Philipp Gufler, Quindo Rosa D_Quindo Violett Light, PV, 2020, silkscreen on mirror, 84x82,4x0,4 cm, courtesy Philipp Gufler & BQ
Philipp Gufler, Quilt #52 (Charlotte Charlaque), 2023, silkscreen on fabric, PVC, 90x180 cm, courtesy Philipp Gufler & BQ
Philipp Gufler, Quilt #37 (Elisarion), 2021, silkscreen on fabric, PVC, 95x180 cm, courtesy Philipp Gufler & BQ
Karol Radziszewski, Flaga, 2024, akryl na płótnie, 50x60 cm
Karol Radziszewski, Berlin Olympics, 1936 (Stella), 2024, akryl na płótnie, 80x100 cm
Karol Radziszewski, Stanisława Walasiewicz, 2024, akryl na płótnie, 170x120 cm
Karol Radziszewski, Stanisława Walasiewicz, 2024, akryl na płótnie, 170x120 cm
Karol Radziszewski, Women's World Games, London 1934, 2024, akryl na płótnie, 100x80 cm
Karol Radziszewski, Olympic Torch, 2024, akryl na płótnie, 120x100 cm
Jaanus Samma, Creatures of Kolga no. 1, 2024, silk print on paper, 71x71 cm, courtesy Temnikova and Kasela & Jaanus Samma
Philipp Gufler (Niemcy/Holandia) w swojej praktyce wykorzystuje różne media, w tym sitodruki na tkaninach i lustrach, książki artystyczne, performanse i instalacje wideo. Na potrzeby instalacji wideo Projection on the Crisis (2014) rozpoczął badania w samoorganizującym się archiwum Forum Queeres Archiv München, którego Gufler stał się aktywnym członkiem. Ludzkie ciało jest również centralnym punktem jego praktyki, zajmując ważne miejsce w serii luster drukowanych sitodrukiem oraz w instalacji wideo The Responsive Body (2019). W swoich tkaninach sitodrukowych Gufler nawiązuje do artystów, pisarzy, czasopism i utraconych przestrzeni queer. Jego prace były prezentowane w takich instytucjach jak Kunsthalle Mainz; Museum Brandhorst, Monachium; Haus der Kunst, Monachium; Neuer Aachener Kunstverein, Akwizgran; Centraal Museum, Utrecht; Kunstverein Düsseldorf; De Aeliers, Amsterdam; Schwules Museum w Berlinie.
Karol Radziszewski (ur. 1980, Polska) jest artystą multidyscyplinarnym, działającym w obszarze filmu, malarstwa, fotografii i instalacji. Jego oparta na archiwach metodologia przecina wiele kulturowych, historycznych, religijnych, społecznych i genderowych odniesień. Od 2005 roku jest wydawcą i redaktorem naczelnym DIK Fagazine, a w 2015 roku założył Queer Archives Institute. Jego prace były prezentowane w takich instytucjach jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa; Whitechapel Gallery, Londyn; Kunsthalle Wien, Wiedeń; New Museum, Nowy Jork; Phoenix Art Museum, Phoenix; Walker Art Center, Minneapolis; VideoBrasil, São Paulo; Tokyo Photographic Art Museum, Tokio; Kunsthaus Graz, Graz; Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław; Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa i Muzeum Sztuki w Łodzi. Brał udział w kilku międzynarodowych biennale, w tym PERFORMA 13 w Nowym Jorku, 7. Biennale w Goeteborgu, 14. Triennale Bałtyckim i Biennale Teatralnym w Wenecji.
Jaanus Samma (ur. 1982) jest artystą wizualnym mieszkającym w Tallinie. Ukończył Estońską Akademię Sztuk Pięknych z tytułem licencjata w dziedzinie grafiki (2005) i magistra sztuk pięknych (2009). Jego dorobek obejmuje fotografie, instalacje i wideo, których tematyka opiera się na badaniu przestrzeni miejskiej i jej subiektywnych doświadczeniach. Z biegiem lat jego zainteresowania przesunęły się w kierunku gender studies, badając reprezentacje męskiej seksualności i sposoby jej przedstawiania za pomocą środków artystycznych. Interesuje się historią, etnografią i muzealnictwem, a także narracjami stosowanymi na przecięciu tych trzech dziedzin. Jego prace były prezentowane w takich instytucjach jak Kumu Art Museum w Tallinie; Nomas Foundation w Rzymie; Kiasma w Helsinkach; HKW w Berlinie; Muzeum Sztuki w Malmo; Narodowe Muzeum Sztuki Współczesnej w Atenach (EMST); Meet Factory w Pradze. Samma reprezentował Estonię na 56. Biennale w Wenecji i uczestniczył w kilku międzynarodowych biennale, w tym w 2. Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej w Rydze.