BWA Warszawa
BWA Warszawa
Między Zbawieniem a Konstytucją
11.11.2018 - 05.01.2019
WGW 2018: Agnieszka Brzeżańska, Jan Dobkowski, Zuza Krajewska "Boginie"
21.09.2018 - 27.10.2018
Jadwiga Sawicka "Odruchy protestu"
23.06.2018 - 31.07.2018
Ewa Ciepielewska "Zwierzęta wsparcia emocjonalnego"
12.05.2018 - 16.06.2018
FOAF: Jiří Thýn, Piotr Makowski, Witek Orski, "Linia"
07.04.2018 - 28.04.2018
Adam Adach "Demos i demony"
03.03.2018 - 04.04.2018
Agnieszka Kalinowska "Ciężka woda"
27.01.2018 - 28.02.2018
WGW 2017: Yann Gerstberger, Sławomir Pawszak, Hanna Rechowicz "Cudowne i pożyteczne"
22.09.2017 - 25.11.2017
WGW2017: WYKWITEX
22.09.2017 - 24.09.2017
"Living in a Material World" Paweł Dudziak, Adrian Kolerski, Michał Sroka, Eliasz Styrna, Katarzyna Szymkiewicz
02.09.2017 - 16.09.2017
Małgorzata Szymankiewicz "Rozciąganie pojęć"
27.05.2017 - 29.07.2017
Ruben Montini "One Person Protest"
27.05.2017 - 27.05.2017
Wielka 19
04.03.2017 - 06.05.2017
DYNAMIKA POGORSZEŃ
28.01.2017 - 25.02.2017
Witek Orski & Maria Toboła "Wirujący seks"
17.12.2016 - 14.01.2017
WGW 2016: Karol Radziszewski "Ali"
23.09.2016 - 19.11.2016
Małe formy rzeźbiarskie
19.06.2016 - 10.09.2016
Sławomir Pawszak "Gorąc"
12.03.2016 - 28.05.2016
Krzysztof Maniak "Przypomina mi się śnieg"
06.02.2016 - 05.03.2016
Lada Nakonechna, Zhanna Kadyrova "Eksperymenty"
05.12.2015 - 30.01.2016
WGW 2015: Ewa Axelrad "Minimalne, Konieczne, Obiektywnie Umiarkowane"
25.09.2015 - 21.11.2015
Małgorzata Szymankiewicz "Postprodukcja"
26.06.2015 - 12.09.2015
Joanna Janiak, Piotr C. Kowalski "Z natury rzeczy"
25.04.2015 - 13.06.2015
Iza Tarasewicz "Logistyka odzysku"
14.02.2015 - 19.04.2015
Karol Radziszewski "W cieniu płomienia"
29.11.2014 - 04.02.2015
WGW: Olga Mokrzycka-Grospierre, Nicolas Grospierre "Szkiełko w oku"
26.09.2014 - 22.11.2014
Jadwiga Sawicka "Fragmenty opowiadania"
24.05.2014 - 24.07.2014
Jakub Woynarowski "Saturnia Regna"
15.03.2014 - 17.05.2014
Sławomir Pawszak „Cannabis, whisky, ananas”
11.01.2014 - 08.03.2014
The Gardens. Laura Kaminskaite, Augustas Serapinas
23.11.2013 - 19.12.2013
Agnieszka Kalinowska "Ściana wschodnia"
27.09.2013 - 16.11.2013
Zuza Krajewska "Przesilenie"
29.06.2013 - 14.09.2013
WITHERED, Galeria Kisterem, Budapeszt
21.06.2013 - 15.08.2013
LITTLE WARSAW "Enter"
25.04.2013 - 21.06.2013
"Warszawa. Nazajutrz...." Galeria Vartai, Wilno
11.04.2013 - 11.05.2013
Samoorganizacja, część 2: New Roman
23.03.2013 - 20.04.2013
Ewa Axelrad "Warm Leatherette"
26.01.2013 - 20.03.2013
Samoorganizacja, część 1: Pewność
05.01.2013 - 19.01.2013
Ziemilski / Marriott / Koniec świata
21.12.2012 - 21.12.2012
Kama Sokolnicka "Zardzewiałe elementy naszego ogrodu"
28.09.2012 - 30.11.2012
"ALPHAVILLE" Griffin Artspace, Warszawa
28.09.2012 - 30.12.2012
Krystian TRUTH Czaplicki "The Changeling"
21.07.2012 - 09.08.2012
Adam Adach "Reprezentacja"
21.04.2012 - 07.07.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Przemek Dzienis "Sub pop"
25.02.2012 - 14.04.2012
Nicolas Grospierre "Bank" BWA Warszawa
03.12.2011 - 11.02.2012
Tribute To Fangor
05.11.2011 - 20.11.2011
"Nowy porządek", Art Stations, Poznań
29.09.2011 - 09.02.2012
Wojtek Ziemilski "Nowy porządek" performance
23.09.2011 - 24.09.2011
Agnieszka Kalinowska „Wygasłe neony”
10.09.2011 - 30.10.2011
Jarosław Fliciński "Tego nikt do końca nie wie"
25.06.2011 - 28.08.2011
OTWARCIE "Plądrujemy ruiny rzeczywistości"
07.05.2011 - 11.06.2011

artyści
wystawyBWA Warszawa
wydarzenia
Targi
o nas

english version
Nicolas Grospierre "Bank"

W związku z przyznaniem Nicolasowi Grospierre'owi Paszportu Polityki wystawa "Bank" została przedłużona do 11.02.2012.
Informacja o loterii

Galeria jest pusta. Szukasz sztuki? Skarb ukryty jest gdzie indziej. Żeby poznać prowadzącą do niego drogę, musisz kupić los. Masz szczęście? Drzwi do skarbca stoją przed tobą otworem. Przegrałeś? Kup jeszcze jeden los.
Projekt „Bank” zaczął rodzić się tuż przed wyjazdem Nicolasa Grospierre’a do Nowego Jorku. Na początku chodziło o dokumentowanie pustych przestrzeni, w których kiedyś znajdowały się bankowe skarbce. Tematem miała być potęga kapitalizmu zapisana w jego architekturze. Ale akurat w tym samym czasie zbankrutowali Lehmann Brothers, bankowa rzeczywistość pogrążyła się w chaosie. Skarbce największych finansowych instytucji okazały się równie puste jak te na zdjęciach Grospierre’a. Artysta, skądinąd absolwent kuźni kapitalistycznych kadr, czyli London School of Economics, zorientował się, że przygotowuje projekt o ekonomicznym kryzysie.
Z czasem „Bank” ewoluował, stawał się mniej dosłowny, a bardziej metaforyczny. Nie był już (przynajmniej nie tylko) komentarzem na temat kryzysu, zmierzał ku szerszej refleksji budowanej wokół fenomenu bogactwa. Czym jest bogactwo? Wartościowymi papierami trzymanymi w banku? A może wystarczy opowieść o nich, zręczne kłamstwo? Przecież Madoff bardziej opowiadał o swoich pieniądzach, niż je miał. Bardziej tworzył przed inwestorami odpowiednie wrażenie, niż naprawdę zarabiał. Jego bogactwo bardziej było narracją niż faktem.
Grospierre w „Banku” jeszcze bardziej komplikuje sytuację. W końcu wpuszcza nas do skarbca, jednak tym, co znajdujemy w środku jest… sztuka. Czyli efektowna fotograficzna instalacja. Sztuka bywa bogactwem w dosłownym sensie. Znawcy rynku sztuki wiedzą o tym doskonale. Jednak przecież znów: to bogactwo niewymierne, zależne od zmiennych opinii, mód, trendów. A co z wartością symboliczną, duchową czy intelektualną? Jak ją wymierzyć? Może raczej powinniśmy uznać, że Grospierre nabija nas w butelkę i w skarbcu pokazuje coś kompletnie bezwartościowego, bezużytecznego – jak bezużyteczna niektórym wydaje się sztuka?
W dodatku artysta bawi się z nami w kotka i myszkę. Żeby wejść do skarbca, musimy kupić loteryjny kupon. To jeszcze jeden ironiczny gest, sugestia, że bogactwo nie jest już dzisiaj funkcją czy efektem pracy, ale rezultatem zwykłego szczęścia. Bogactwa nie da się przecież zaplanować, przewidzieć, podobnie jak nikt nie jest w stanie przewidzieć kursów giełdowych.
Wszystko razem składa się na realizację mocną wizualnie, ale nawiązującą także do ducha konceptualizmu. Grospierre wskazuje tu drogę, którą chce zmierzać w najbliższym czasie, już nie tylko jako fotograf, lecz raczej jako artysta, który fotografię bierze zaledwie za jedno z dostępnych mediów. Ma Grospierre w dorobku fotografie oraz obiekty o potężnej estetycznej jakości. Tym razem proponuje i obiekt, i powiązaną z nim sytuację. „Bank” to fotograficzna instalacja, a zarazem skonstruowany wokół niej performans.

Biografia Nicolasa Grospierre'a

Partnerzy projektu: Narodowe Centrum Kultury, Instytut Francuski w Warszawie, Nowy Teatr w Warszawie, Profilab.