BWA Warszawa
BWA Warszawa
Jadwiga Sawicka "Odruchy protestu" BWA Warszawa
23.06.2018 - 31.07.2018
Ewa Ciepielewska "Zwierzęta wsparcia emocjonalnego"
12.05.2018 - 16.06.2018
FOAF: Jiří Thýn, Piotr Makowski, Witek Orski, "Linia"
07.04.2018 - 28.04.2018
Adam Adach "Demos i demony"
03.03.2018 - 04.04.2018
Agnieszka Kalinowska "Ciężka woda"
27.01.2018 - 28.02.2018
WGW 2017: Yann Gerstberger, Sławomir Pawszak, Hanna Rechowicz "Cudowne i pożyteczne"
22.09.2017 - 25.11.2017
WGW2017: WYKWITEX
22.09.2017 - 24.09.2017
"Living in a Material World" Paweł Dudziak, Adrian Kolerski, Michał Sroka, Eliasz Styrna, Katarzyna Szymkiewicz
02.09.2017 - 16.09.2017
Małgorzata Szymankiewicz "Rozciąganie pojęć"
27.05.2017 - 29.07.2017
Ruben Montini "One Person Protest"
27.05.2017 - 27.05.2017
Wielka 19
04.03.2017 - 06.05.2017
DYNAMIKA POGORSZEŃ
28.01.2017 - 25.02.2017
Witek Orski & Maria Toboła "Wirujący seks"
17.12.2016 - 14.01.2017
WGW 2016: Karol Radziszewski "Ali"
23.09.2016 - 19.11.2016
Małe formy rzeźbiarskie
19.06.2016 - 10.09.2016
Sławomir Pawszak "Gorąc"
12.03.2016 - 28.05.2016
Krzysztof Maniak "Przypomina mi się śnieg"
06.02.2016 - 05.03.2016
Lada Nakonechna, Zhanna Kadyrova "Eksperymenty"
05.12.2015 - 30.01.2016
WGW 2015: Ewa Axelrad "Minimalne, Konieczne, Obiektywnie Umiarkowane"
25.09.2015 - 21.11.2015
Małgorzata Szymankiewicz "Postprodukcja"
26.06.2015 - 12.09.2015
Joanna Janiak, Piotr C. Kowalski "Z natury rzeczy"
25.04.2015 - 13.06.2015
Iza Tarasewicz "Logistyka odzysku"
14.02.2015 - 19.04.2015
Karol Radziszewski "W cieniu płomienia"
29.11.2014 - 04.02.2015
WGW: Olga Mokrzycka-Grospierre, Nicolas Grospierre "Szkiełko w oku"
26.09.2014 - 22.11.2014
Jadwiga Sawicka "Fragmenty opowiadania"
24.05.2014 - 24.07.2014
Jakub Woynarowski "Saturnia Regna"
15.03.2014 - 17.05.2014
Sławomir Pawszak „Cannabis, whisky, ananas”
11.01.2014 - 08.03.2014
The Gardens. Laura Kaminskaite, Augustas Serapinas
23.11.2013 - 19.12.2013
Agnieszka Kalinowska "Ściana wschodnia"
27.09.2013 - 16.11.2013
Zuza Krajewska "Przesilenie"
29.06.2013 - 14.09.2013
WITHERED, Galeria Kisterem, Budapeszt
21.06.2013 - 15.08.2013
LITTLE WARSAW "Enter"
25.04.2013 - 21.06.2013
"Warszawa. Nazajutrz...." Galeria Vartai, Wilno
11.04.2013 - 11.05.2013
Samoorganizacja, część 2: New Roman
23.03.2013 - 20.04.2013
Ewa Axelrad "Warm Leatherette"
26.01.2013 - 20.03.2013
Samoorganizacja, część 1: Pewność
05.01.2013 - 19.01.2013
Ziemilski / Marriott / Koniec świata
21.12.2012 - 21.12.2012
Kama Sokolnicka "Zardzewiałe elementy naszego ogrodu"
28.09.2012 - 30.11.2012
"ALPHAVILLE" Griffin Artspace, Warszawa
28.09.2012 - 30.12.2012
Krystian TRUTH Czaplicki "The Changeling"
21.07.2012 - 09.08.2012
Adam Adach "Reprezentacja"
21.04.2012 - 07.07.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Przemek Dzienis "Sub pop"
25.02.2012 - 14.04.2012
Nicolas Grospierre "Bank"
03.12.2011 - 11.02.2012
Tribute To Fangor
05.11.2011 - 20.11.2011
"Nowy porządek", Art Stations, Poznań
29.09.2011 - 09.02.2012
Wojtek Ziemilski "Nowy porządek" performance
23.09.2011 - 24.09.2011
Agnieszka Kalinowska „Wygasłe neony”
10.09.2011 - 30.10.2011
Jarosław Fliciński "Tego nikt do końca nie wie"
25.06.2011 - 28.08.2011
OTWARCIE "Plądrujemy ruiny rzeczywistości"
07.05.2011 - 11.06.2011

artyści
wystawyBWA Warszawa
wydarzenia
Targi
o nas

english version
Jadwiga Sawicka "Odruchy protestu"

wernisaż: 23.06.2018, godzina 19

Manifestujemy, wychodzimy na ulice, krzyczymy, tupiemy, skandujemy hasła, śpiewamy opozycyjne piosenki, w dłoniach dzierżymy transparenty lub choćby parasolki. Ubieramy się na czarno, malujemy czarne łzy na twarzy. Okupujemy sejm, uniwersytety, sądy, ministerstwa. Od 1989 roku polska ulica nie widziała takiej debaty.
Jadwiga Sawicka, autorka obrazów - komunikatów, komentuje to tak: „W miarę upływu czasu i niekorzystnego rozwoju sytuacji nasila się zwątpienie w skuteczność akcji i słyszalność własnego głosu. Zawodzi ironia. Rozsądek doradza wycofanie się i konserwację sił. Ale ciało się nie poddaje: wykonuje gesty - spontaniczne reakcje niechęci czy dezaprobaty. W środku się coś skręca; w ekstremalnych przypadkach ciało wymiotuje, płacze, ale częściej wzrusza ramionami”.

„MDLE", „zemdlona”, „MDŁO” - głoszą jej obrazy. Dwa, zapalające się naprzemiennie lightboxy „Gorzka lewica” i „Słodka prawica” to sentencje zaczerpnięte z „Małej apokalipsy” Tadeusza Konwickiego, w której pojawia się określenie „gorzkie lewo, słodkie prawo”.
W 1997 roku w twórczości Sawickiej pojawiły się obrazy przedstawiające pisane na pastelowych tłach komunikaty będące cytatami z mediów lub książek takie, jak:
ZNOWU ZABIJA
PROCES LEKARZA
ZDRADA PRZYJACIELA
WYGRALIŚMY PRZEGRALIŚMY
RASOWY narodowa
ZWYCIĘSTWO AKTYWNYCH SIŁ INTELEKTU NAD STANEM IRRACJONALIZMU I CHAOSU (to cytat z manifestu Katarzyny Kobro z 1937 roku).
Hasłowość, wyrazistość, lapidarność, sposób wyeksponowania czarnych liter zbliża obrazy Sawickiej do transparentów niesionych na demonstracjach. Choć ich przekaz nie jest konkretny, a metaforyczny, to mogą znaleźć zastosowanie również podczas manifestacji tak, jak sztandar „Serce kraju”. Powstał on na wystawę „Uwaga! Granica” w Galerii Arsenał w Białymstoku w 2017 roku, a następnie został spontanicznie zaanektowany na Paradę Schumana, 8 maja 2018.

Napisy Sawickiej wielokrotnie powstawały specjalnie do przestrzeni publicznej, na przykład jako lightboxy w 2011 roku w Wiedniu, gdzie napisy PŁAKALI KRZYCZELI ZGINĘLI - PRACUJĄ KUPUJĄ CHORUJĄ odwoływały się do pomnika ofiar zarazy, jak pisze Anda Rottenberg: „są rozmaite rodzaje chorób zakaźnych. Jedne atakują ciało, inne umysł. Jeśli chodzi o Wiedeń, to przeżył oba rodzaje epidemii. (…) Do tej drugiej nawiązuje praca Jadwigi Sawickiej.” (A. Rottenberg „Berlińska depresja”, 2018, s.208)

Na wystawie „Odruchy protestu” przemyślane słowo pisane zastępuje spontaniczna reakcja fizyczna. Niechęć objawia się w indywidualnych, skrytych reakcjach ciała na rzeczywistość. Nawet, jeśli protest nie jest czynny, to samoistnie odbywa się ten bierny, w zaciszu domowym. W jednym z obrazów napis „ciało domowe” miesza się z „ciałem cyfrowym”. Nie ma tu ciała publicznego, tego które Judith Butler pisząc o protestowaniu nazywa „ciałem na ulicy” (J. Butler „Zapiski o performatywnej teorii zgromadzeń”, 2016). Domowe i cyfrowe są to ciała wykluczone z performansu ulicy, w którym biorą udział „ciała gromadzące się, poruszające się i mówiące wspólnie”, „ciała zbierające się razem, by rościć sobie prawo do publicznej przestrzeni”. Tutaj pokazane jest wycofanie się do gestów intymnych i kameralnej anarchii.

„Nowe gesty” to projekt, który rozwinął się z ćwiczenia ze studentami Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jego podtytuł „Ćwiczenia dla introwertyków” oddaje charakter całej wystawy „Odruchy protestu”. Ćwiczenia polegały na wymyśleniu niewerbalnych sygnałów pokazujących w dyskretny sposób nasze uczucia wobec rzeczy, zjawisk, akcji, które denerwują. „Dyskrecja odnosi się do szanowania nietykalności osobistej; chcemy wyrazić dezaprobatę, ale nie obrażać i nie wchodzić w konflikt. Wyobraź sobie, że twój gest wchodzi do powszechnego użycia i może być używany także przez osoby pokojowo nastawione lub nieśmiałe, które chciałyby jednak wyrazić swój opór w stosunku do pewnych sytuacji” pisze Sawicka.
Artystka zainicjowała powstanie obrazkowego słownika z propozycjami nowych gestów, wraz z innymi artystami przepisała gesty, nadając im nowe znaczenia, wlewając w nie nowe treści tak, jak to czyni od dawna z książkami. Książki z pomalowanymi okładkami ułożone są w tematyczne stosy: „PSY zjadły”, „SUKI uciekły”, „SZTUKA upadła”, „na kolana”, „chaosy”. Zmieniając obwoluty Sawicka tworzy nowy księgozbiór, bez odniesień do wcześniejszych treści, które unieważnia. Jak napisała Ewa Gorządek: „Jej prace posiadają potencjał krytyczny, ale ujawnia się on dopiero po wnikliwej analizie komunikatów, jakie ze sobą niosą”. W BWA Warszawa pojawiają się odruchy protestu.