„Ściana wschodnia” to pokaz najnowszych prac Agnieszki Kalinowskiej powstałych w 2012 i 2013 roku. Artystka ponownie użyła w nich głównie papieru, czyli materiału surowego, a jednocześnie łatwego w modelowaniu i oswojonego. Używając go, stworzyła obiekty inspirowane motywami zaczerpniętymi z otaczającej ją rzeczywistości. Kształtem przypominają one dekoracje ścienne z lat 60. i 70., konstruowane z przemysłowych odpadów rzeźby czy zwyczajną deskę, z której odchodzą płaty farby olejnej. Formy prac nie są jednak nigdy dokumentacyjnym odwzorowaniem widzianych kiedyś przedmiotów, a raczej intuicyjną próbą przywołania ich w pamięci. Część drobnych, misternie ukształtowanych z barwionego papieru struktur pokazuje Kalinowska na własnoręcznie wykonanych surowych stołach. Inne eksponowane są na ścianach galerii, łamiąc tym samym tradycyjny podział na rzeźbę, malarstwo i instalację.
Tytułowa „Ściana wschodnia” nie jest pojęciem tylko geopolitycznym, lecz przede wszystkim mentalnym. Szeroko pojmowany Wschód w sposób szczególny stał się areną upadku zsowietyzowanej wersji modernistycznej utopii. Modernizm został tutaj przefiltrowany przez specyficzną, mniej nastawioną na precyzję mentalność ludzi Wschodu. Zachodni imperatyw logiki i celowości ustąpił przyzwoleniu na umowność reguł i przypadek. Kalinowska zwraca uwagę na formalne anomalie wynikające z działań człowieka, które do idealnie zaprojektowanych, geometrycznych form wprowadziły drobne przesunięcia. Artystkę pociąga brak konsekwencji oraz rygoru. Stąd zbudowane z pozornie powtarzalnych, identycznych elementów (obręcze, rury) obiekty wytrącają u niej przyzwyczajone do idealnego rytmu i powtarzalności oko z równowagi. Geometria jej prac jest bardziej intuicyjna, bliższa formom biomorficznym.
Wystawa w ramach Warsaw Gallery Weekend 2013
www.warsawgalleryweekend.pl