BWA Warszawa
BWA Warszawa
Mateusz Sarzyński & Konrad Żukowski „Światowstręt”
14.02.2020 - 28.03.2020
Márton Nemes & Małgorzata Szymankiewicz "Falling Out of Rhythm"
29.11.2019 - 08.02.2020
WGW 2019: BOWNIK "Kolory straconego czasu"
20.09.2019 - 23.11.2019
"Boli mnie, gdy się śmieję"
05.07.2019 - 11.09.2019
Martyna Czech, Leszek Knaflewski "Nic nas nie łączy"
25.05.2019 - 30.06.2019
FOAF 2019: BWA Warszawa hosting Gianni Manhattan (Vienna) + Kristina Kite (LA)
06.04.2019 - 11.05.2019
Witek Orski "Wolałbym o tym nie mówić"
14.02.2019 - 30.03.2019
Między Zbawieniem a Konstytucją
11.11.2018 - 05.01.2019
WGW 2018: Agnieszka Brzeżańska, Jan Dobkowski, Zuza Krajewska "Boginie"
21.09.2018 - 27.10.2018
Jadwiga Sawicka "Odruchy protestu"
23.06.2018 - 31.07.2018
Ewa Ciepielewska "Zwierzęta wsparcia emocjonalnego"
12.05.2018 - 16.06.2018
FOAF: Jiří Thýn, Piotr Makowski, Witek Orski, "Linia"
07.04.2018 - 28.04.2018
Adam Adach "Demos i demony"
03.03.2018 - 04.04.2018
Agnieszka Kalinowska "Ciężka woda"
27.01.2018 - 28.02.2018
WGW 2017: Yann Gerstberger, Sławomir Pawszak, Hanna Rechowicz "Cudowne i pożyteczne"
22.09.2017 - 25.11.2017
WGW2017: WYKWITEX
22.09.2017 - 24.09.2017
"Living in a Material World" Paweł Dudziak, Adrian Kolerski, Michał Sroka, Eliasz Styrna, Katarzyna Szymkiewicz
02.09.2017 - 16.09.2017
Małgorzata Szymankiewicz "Rozciąganie pojęć"
27.05.2017 - 29.07.2017
Ruben Montini "One Person Protest"
27.05.2017 - 27.05.2017
Wielka 19
04.03.2017 - 06.05.2017
DYNAMIKA POGORSZEŃ
28.01.2017 - 25.02.2017
Witek Orski & Maria Toboła "Wirujący seks"
17.12.2016 - 14.01.2017
WGW 2016: Karol Radziszewski "Ali"
23.09.2016 - 19.11.2016
Małe formy rzeźbiarskie
19.06.2016 - 10.09.2016
Sławomir Pawszak "Gorąc"
12.03.2016 - 28.05.2016
Krzysztof Maniak "Przypomina mi się śnieg"
06.02.2016 - 05.03.2016
Lada Nakonechna, Zhanna Kadyrova "Eksperymenty"
05.12.2015 - 30.01.2016
WGW 2015: Ewa Axelrad "Minimalne, Konieczne, Obiektywnie Umiarkowane"
25.09.2015 - 21.11.2015
Małgorzata Szymankiewicz "Postprodukcja"
26.06.2015 - 12.09.2015
Joanna Janiak, Piotr C. Kowalski "Z natury rzeczy"
25.04.2015 - 13.06.2015
Iza Tarasewicz "Logistyka odzysku"
14.02.2015 - 19.04.2015
Karol Radziszewski "W cieniu płomienia"
29.11.2014 - 04.02.2015
WGW: Olga Mokrzycka-Grospierre, Nicolas Grospierre "Szkiełko w oku"
26.09.2014 - 22.11.2014
Jadwiga Sawicka "Fragmenty opowiadania"
24.05.2014 - 24.07.2014
Jakub Woynarowski "Saturnia Regna"
15.03.2014 - 17.05.2014
Sławomir Pawszak „Cannabis, whisky, ananas”
11.01.2014 - 08.03.2014
The Gardens. Laura Kaminskaite, Augustas Serapinas
23.11.2013 - 19.12.2013
Agnieszka Kalinowska "Ściana wschodnia"
27.09.2013 - 16.11.2013
Zuza Krajewska "Przesilenie"
29.06.2013 - 14.09.2013
WITHERED, Galeria Kisterem, Budapeszt
21.06.2013 - 15.08.2013
LITTLE WARSAW "Enter"
25.04.2013 - 21.06.2013
"Warszawa. Nazajutrz...." Galeria Vartai, Wilno
11.04.2013 - 11.05.2013
Samoorganizacja, część 2: New Roman
23.03.2013 - 20.04.2013
Ewa Axelrad "Warm Leatherette"
26.01.2013 - 20.03.2013
Samoorganizacja, część 1: Pewność BWA Warszawa
05.01.2013 - 19.01.2013
Ziemilski / Marriott / Koniec świata
21.12.2012 - 21.12.2012
Kama Sokolnicka "Zardzewiałe elementy naszego ogrodu"
28.09.2012 - 30.11.2012
"ALPHAVILLE" Griffin Artspace, Warszawa
28.09.2012 - 30.12.2012
Krystian TRUTH Czaplicki "The Changeling"
21.07.2012 - 09.08.2012
Adam Adach "Reprezentacja"
21.04.2012 - 07.07.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Przemek Dzienis "Sub pop"
25.02.2012 - 14.04.2012
Nicolas Grospierre "Bank"
03.12.2011 - 11.02.2012
Tribute To Fangor
05.11.2011 - 20.11.2011
"Nowy porządek", Art Stations, Poznań
29.09.2011 - 09.02.2012
Wojtek Ziemilski "Nowy porządek" performance
23.09.2011 - 24.09.2011
Agnieszka Kalinowska „Wygasłe neony”
10.09.2011 - 30.10.2011
Jarosław Fliciński "Tego nikt do końca nie wie"
25.06.2011 - 28.08.2011
OTWARCIE "Plądrujemy ruiny rzeczywistości"
07.05.2011 - 11.06.2011

artyści
wystawyBWA Warszawa
wydarzenia
Targi
o nas

english version
Samoorganizacja, część 1: Pewność
Anna Miczko "Pewność"

”Być pewnym” znaczy być w stanie poświadczyć prawdziwość jakichś faktów lub móc zagwarantować własną niezawodność. „Pewny” oznacza tylko jeden z wielu możliwych - jakiś, niejaki, pewnego rodzaju. Stabilność wiążąca się z pierwszym znaczeniem słowa znika w jego drugiej interpretacji, bo wtrąca wątek przypadkowości. Nie można jednak powiedzieć, aby obydwa znaczenia wzajemnie się wykluczały. Przez większość czasu jesteśmy niezaprzeczalnie pewni rzeczywistości wokół, a przecież wiemy, że jest ona jedynie pewną z wielu możliwych. W kontekście wystawy odniesienie do tej dwuznaczności ma kilka uzasadnień. Wybór artystów został ustalony przez splot wielu przypadkowych okoliczności. Należymy do jednego pokolenia, które wspólnie studiowało na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Przez pewien czas mieszkaliśmy też w tej samej kamienicy i właśnie dlatego w listopadzie 2012 roku zorganizowaliśmy wystawę w jednym z jej mieszkań. Efekt wystawy „Nie własność” pokazał, że autorów prac łączy o wiele więcej, niż wspólny adres zamieszkania. Niejednoznaczność zawarta w słowie "pewność" przypomina charakter, w jakim ujmowane są przedmioty w wybranych na wystawę pracach. Nie do końca rozpoznawalne materiały utrwalone na fotografii Mateusza Sadowskiego (ur. 1984) tworzą kompozycję istniejącą tylko na potrzebę chwili, bo po wykonaniu zdjęcia giną w koszu. W wideo „Kocia kołyska” Magdaleny Łazarczyk (ur. 1985) prosty sznurek jest wnikliwie testowany przez postać, której twarz jest nam nieznana. Sznurek dotykany jest tak, jak gdyby widziany był po raz pierwszy. „Obrazy” Justyny Kisielewskiej (ur. 1986) to obiekty powstałe przez stabilizowanie jednego rodzaju materii w innej, bardziej trwałej. Justyna zatopiła każdą z ośmiu warstw, z których składa się ekran LCD w żywicy poliestrowej. W „Blue fan” Jana Szewczyka (ur. 1986) nieruchome śmigło wentylatora ma niestandardowy kształt. Jest to statyczne powtórzenie formy, jaką przybiera ono w ruchu. Zmodyfikowany element zawiera w sobie zatem czwarty wymiar – czas. W pracy Łukasza Sosińskiego zanika całkowicie granica pomiędzy medium a treścią. Jego fotografie zamiast obrazować przedmiot - tworzą go. Stają się obiektami bardziej konkretnymi, niż te obrazowane mimo, że wykrzywiają rzeczywistość. To zniekształcenie jest efektem tłumaczenia własnych wrażeń wizualnych na dwuwymiarowy język obrazu. „Sunshine” Tomasza Koszewnika (ur. 1986) jest bezpretensjonalną dokumentacją pewnego incydentu. W kadrze widoczny jest spokojny spacer motyla po męskim przedramieniu. Równoważą się tu różne sprzeczności: lekkość z powagą; kicz z prawdą, a kolor z cieniem i plamą światła. Cechą charakterystyczną, którą można by uznać za wspólną dla wszystkich tych prac jest niechęć do określania sprawy na pewno.
Paradoksalnie, sytuacja odpowiada poniekąd tej, w której znajdują się właśnie artyści „Pewności”. Okres kilku pierwszych lat po studiach to niełatwy moment, w którym jedynym aksjomatem staje się „samo-pewność” własnych zdolności oraz upór i konsekwencja. To warunki, w których prawdopodobieństwo zdarzeń jest nieograniczone, a podjęta decyzja wikła w coraz to nowy układ zdarzeń. Pewność jest wartością do ustalenia w toku podejmowania wyborów. Punktem wyjścia dla wystawy jest przypadkowy przedmiot, jednak w czasie pracy z nim rodzi się pewność tego, że wybór był właściwy.

Anna Miczko



Powrót