BWA Warszawa
BWA Warszawa
Tekken Art Tournament 2019: Warszawa
08.06.2019 - 08.06.2019
Finisaż wystawy & Szaman Polski & piłkarzyki & koncert
05.01.2019 - 05.01.2019
SZRON Grudniowe Targi Sztuki
15.12.2018 - 16.12.2018
Witek Orski, BMW Art Club
27.10.2018 - 09.12.2018
Avant Art Festival / WIDT [PL] & Francesco Cavaliere [IT]
07.10.2018 - 07.10.2018
Agnieszka Kalinowska, Gwangju
07.09.2018 - 11.11.2018
Iza Tarasewicz, Wenecja
26.06.2018 - 25.11.2018
"Demonologia Adama Adacha" - oprowadzanie po wystawie
23.03.2018 - 23.03.2018
Sławomir Pawszak, Foksal, Warszawa
23.02.2018 - 06.04.2018
Małgorzata Szymankiewicz, Zielona Góra
18.01.2018 - 11.02.2018
WARSAW GALLERY WEEKEND 2017
22.09.2017 - 24.09.2017
Ewa Axelrad, Wrocław
16.06.2017 - 21.08.2017
Sławomir Pawszak, Warszawa
11.06.2017 - 29.06.2017
Sławomir Pawszak, Warszawa
08.06.2017 - 31.12.2021
Ewa Axelrad, Londyn
19.05.2017 - 30.09.2017
Iza Tarasewicz, Artreview
25.01.2017 - 25.01.2017
NADA MIAMI BEACH
01.12.2016 - 04.11.2016
Artissima 2016, Turyn
04.11.2016 - 06.11.2016
Sławomir Pawszak na fasadzie MSN, Warszawa
25.10.2016 - 25.10.2016
Jadwiga Sawicka, Nagroda im. Katarzyny Kobro
14.10.2016 - 14.10.2016
Kama Sokolnicka, Dusseldorf
09.09.2016 - 25.11.2016
Iza Tarasewicz, 32. Sao Paolo Biennale
07.09.2016 - 11.12.2016
Iza Tarasewicz, 11. Gwangju Biennale
02.09.2016 - 11.11.2016
Agnieszka Kalinowska, Gdańsk
12.08.2016 - 23.10.2016
Jakub Woynarowski, Dusseldorf
21.05.2016 - 29.07.2016
Małgorzata Szymankiewicz, Gorzów
21.05.2016 - 16.06.2016
Art Brussels, Discovery Prize
22.04.2016 - 24.04.2016
Galleria civica di Modena
19.03.2016 - 05.06.2016
Little Warsaw, Praga
18.02.2016 - 03.04.2016
Spotkanie z Ladą Nakonechną
16.01.2016 - 16.01.2016
Kama Sokolnicka, Zielona Góra
27.11.2015 - 13.12.2015
Artissima, Iza Tarasewicz
06.11.2015 - 08.11.2015
Tomek Plata
27.10.2015 - 27.10.2015
Iza Tarasewicz, Spojrzenia
23.10.2015 - 15.11.2015
Małgorzata Szymankiewicz, Elbląg
15.10.2015 - 30.11.2015
Wojtek Ziemilski, Warsaw Gallery Weekend
26.09.2015 - 26.09.2015
Kama Sokolnicka, Tarnów
03.09.2015 - 25.10.2015
Kama Sokolnicka, Katowice
06.08.2015 - 09.09.2015
"Czysta formalność", Lublin
24.06.2015 - 08.08.2015
Tomasz Plata, Poznań
20.06.2015 - 18.10.2015
Jakub Woynarowski, Warszawa
14.06.2015 - 14.06.2015
Jakub Woynarowski, Paszport Polityki
09.12.2014 - 15.01.2015
Karol Radziszewski, Toruń
21.11.2014 - 25.01.2015
ARTISSIMA, Turyn
07.11.2014 - 09.11.2014
Karol Radziszewski, Warszawa
11.10.2014 - 11.10.2014
Małgorzata Szymankiewicz, Warszawa
07.10.2014 - 26.10.2014
TRUTH, Dusseldorf
05.09.2014 - 24.10.2014
Szymankiewicz, TRUTH, Toruń
07.08.2014 - 10.08.2014
Krystian TRUTH Czaplicki, Gdańsk
19.07.2014 - 19.07.2014
Sokolnicka, TRUTH, Wrocław
19.07.2014 - 31.08.2014
Jakub Woynarowski, Wenecja
07.06.2014 - 23.11.2014
Krystian TRUTH Czaplicki, Katowice
30.05.2014 - 28.07.2014
Noc Muzeów
17.05.2014 - 17.05.2014
Agnieszka Kalinowska, Sydney
21.03.2014 - 09.06.2014
Krystian TRUTH Czaplicki, WARTO
05.03.2014 - 05.03.2014
Woynarowski, Warszawa
13.02.2014 - 13.02.2014
Kama Sokolnicka, Paryż
23.01.2014 - 15.03.2014
Kama Sokolnicka, Poznań
14.01.2014 - 23.02.2014
Jakub Woynarowski, SALON ZIMOWY
14.12.2013 - 15.12.2013
Krystian TRUTH Czaplicki, Wrocław
13.12.2013 - 17.01.2014
Nicolas Grospierre, Warszawa
03.12.2013 - 31.12.2013
ARTISSIMA, TURYN
08.11.2013 - 10.11.2013
VIENNAFAIR
10.10.2013 - 13.10.2013
Warsaw Gallery Weekend
27.09.2013 - 29.09.2013
Adam Adach, Warszawa
25.09.2013 - 27.10.2013
Poręczne, Poznań
19.07.2013 - 25.08.2013
Adam Adach, Cahors
06.07.2013 - 30.09.2013
Kama Sokolnicka, Wrocław
02.07.2013 - 02.07.2013
Ewa Axelrad, Londyn
26.06.2013 - 26.06.2013
Grospierre, Sopot
15.06.2013 - 14.07.2013
TRUTH, Wrocław BWA Warszawa
28.05.2013 - 17.06.2013
Adam Adach, Zielona Góra
10.05.2013 - 06.06.2013
Kama Sokolnicka, Zlin
30.04.2013 - 25.08.2013
TRUTH, Katowice
29.04.2013 - 31.12.2013
TRUTH, Lublin
22.04.2013 - 22.04.2013
Grospierre, Kalinowska, Gdańsk
12.04.2013 - 02.06.2013
Wojtek Ziemilski, Warszawa
08.04.2013 - 28.04.2013
Nicolas Grospierre, katalog
17.03.2013 - 17.03.2013
Kama Sokolnicka, książka
21.02.2013 - 21.02.2013
Ewa Axelrad, SALON ZIMOWY
15.12.2012 - 16.12.2012
Ewa Axelrad, Gliwice
30.11.2012 - 06.01.2013
Adam Adach, Centrum Pompidou
17.10.2012 - 02.09.2013
Agnieszka Kalinowska, Dusseldorf
05.10.2012 - 25.11.2012
Samozapłon, Bielsko - Biała
05.10.2012 - 18.11.2012
WARSAW GALLERY WEEKEND
28.09.2012 - 30.09.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Warszawa
28.09.2012 - 02.01.2013
Agnieszka Kalinowska, Łódź
21.09.2012 - 02.12.2012
VIENNAFAIR 2012
19.09.2012 - 23.09.2012
Nicolas Grospierre, Kijów
18.09.2012 - 23.09.2012
Kama Sokolnicka, Liverpool Biennale
15.09.2012 - 25.11.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Łódź
14.09.2012 - 07.10.2012
Wojtek Ziemilski, Ruhrtriennale
14.09.2012 - 16.09.2012
Krystian TRUTH Czaplicki, Polska
31.08.2012 - 31.08.2012
Wojtek Ziemilski, Edynburg
03.08.2012 - 23.08.2012
Kama Sokolnicka, Wrocław
27.07.2012 - 12.11.2012
Nicolas Grospierre, Kraków
14.07.2012 - 26.08.2012
Kama Sokolnicka, Kraków
13.07.2012 - 25.07.2012
Wojtek Ziemilski, Malta, Poznań
05.07.2012 - 06.07.2012
Agnieszka Kalinowska, Warszawa
01.07.2012 - 14.07.2012
W cieniu stadionu, BWA WARSZAWA
02.06.2012 - 02.06.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Szczecin
01.06.2012 - 10.07.2012
Kama Sokolnicka, Warszawa
21.05.2012 - 03.06.2012
SKONTRUM. Ewolucje, Warszawa
18.05.2012 - 04.12.2012
Wojtek Ziemilski, Warszawa
23.04.2012 - 23.04.2012
Jarosław Fliciński, Madryt
12.04.2012 - 26.05.2012
Nicolas Grospierre, Sewilla
02.04.2012 - 02.04.2012
Kama Sokolnicka, Gdańsk
21.03.2012 - 21.03.2012
Kama Sokolnicka, Wrocław
09.03.2012 - 15.04.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Cluj
15.02.2012 - 15.04.2012
BANK - LOSOWANIE
12.02.2012 - 12.02.2012
Nicolas Grospierre laureatem Paszportów Polityki!
18.01.2012 - 18.01.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Katowice
16.12.2011 - 20.01.2012
SALON ZIMOWY
10.12.2011 - 11.12.2011
Agnieszka Kalinowska, Lipsk
26.11.2011 - 15.01.2012
Adam Adach, Kopenhaga
28.10.2011 - 14.01.2012
Nicolas Grospierre, Kaliningrad
25.10.2011 - 13.11.2011
Małgorzata Szymankiewicz, Warszawa
07.10.2011 - 29.01.2012
"Nowy porządek", Poznań
29.09.2011 - 09.02.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Bielsko-Biała
02.09.2011 - 09.10.2011
Agnieszka Kalinowska "Rising"
20.08.2011 - 20.08.2011
Tłumaczenie wystawy Jarosława Flicińskiego, BWA WARSZAWA
07.08.2011 - 07.08.2011
Nicolas Grospierre, Białystok
05.08.2011 - 30.09.2011
Nicolas Grospierre, Chengdu
25.06.2011 - 24.07.2011
BLISKI WSCHÓD 2.
10.06.2011 - 10.06.2011
Małgorzata Szymankiewicz, Szczecin
09.06.2011 - 12.06.2011
Angelika Markul, Wenecja
03.06.2011 - 26.11.2011
Nicolas Grospierre, Madryt
30.05.2011 - 31.08.2011
Małgorzata Szymankiewicz, Poznań
16.05.2011 - 10.06.2011
VIENNAFAIR, Wiedeń
12.05.2011 - 15.05.2011
BLISKI WSCHÓD
07.05.2011 - 08.05.2011
Nicolas Grospierre, Poznań
18.04.2011 - 22.05.2011
Jarosław Fliciński, Lizbona
07.04.2011 - 29.04.2011
Nicolas Grospierre, Londyn
31.03.2011 - 01.07.2011
Angelika Markul, Paryż
29.03.2011 - 02.04.2011
Nicolas Grospierre, Chicago
03.03.2011 - 02.04.2011
MAŁGORZATA SZYMANKIEWICZ, Łódź
04.02.2011 - 25.02.2011
Rafał Jakubowicz "PPS*"
04.12.2010 - 04.12.2010
Jarosław Fliciński, Warszawa
08.05.2010 - 18.12.2010

artyści
wystawy
wydarzeniaBWA Warszawa
Targi
o nas

english version
TRUTH, Wrocław
Alicja Jodko "60 GB/s. Truth/Jezierska"
Obieg

obieg.pl/rozmowy/29233

60 GB/s mogłoby być zawrotną prędkością transferu danych w sieci bezprzewodowej. Niedawny rekord – 40 GB/s – to i tak 2000 razy szybciej niż wynoszą obecne standardy. Przy takiej prędkości potężny dysk o pojemności 4 TB można by teoretycznie zapełnić w sto sekund. Może warto spytać: czym?

Tytuł wystawy duetu Krystian Truth Czaplicki / Edyta Jezierska w galerii Entropia zdawał się wprost odnosić do niebotycznej prędkości transferu. Zarazem jednak dotyczył wspólnej ekspozycji dwóch osobowości i odmiennych ekspresji, pomyślanej jako ich znaczące połączenie. Ukośnik nie tylko przełamuje pojemność przez jednostkę czasu, ale także te składowe oddziela, stanowiąc jednocześnie coś na kształt przekątnej w przestrzeni wspólnej wystawy. Dziełem Trutha było 60 GB, a dziełem Edyty – s. Edyta, aktywna głównie w medium fotografii, właśnie zadebiutowała jako malarka. Truth, artysta o ugruntowanej sławie, kolejny raz pojawił się w Entropii z kolejną świeżą formą.1

60 GB to całkiem imponująca pojemność jak na pendrive, nawet jak na sumę pojemności kilku takich miniaturowych nośników pamięci. Taką sumę dają np. 4 GB, 8 GB, 16 GB i 32 GB. W prezentowanej w Entropii serii czterech obrazów Truth użył czterech pendrive'ów o takich właśnie pojemnościach. Obrazy wyglądały na identyczne: cztery wychodzące w trzeci wymiar kompozycje składające się z kilku warstw białej płyty (spienionego pcv) przyklejonych do blejtramu z płótnem. Jedyne, co je różni, to pojemność umieszczonych na ich powierzchni nośników pamięci, które na zewnątrz wyglądają tak samo. Mało tego, niekoniecznie wyglądają jak pendrive.
Krystian "Truth" Czaplicki/ Edyta Jezierska, “60 GB/s”, Galeria Entropia, Wrocław, 28.05 – 17.06.2013; wystawa zrealizowana we w

Pendrive, rzecz w naszych czasach zwyczajna, przedmiot codziennego użytku, krótko mówiąc: ready-made. Takie całkowicie białe malutkie obiekty na nieskazitelnie gładkiej białej powierzchni obrazu, choć wyeksponowane dla spojrzenia, pozostają jednocześnie doskonale ukryte dla interpretacji. Mogły zostać uznane przez widza za jeszcze jeden prostopadłościenny element kompozycji. Pamięć przenośna w stanie unieruchomienia, zatem – niedostępna. Czysta forma pojemności. Dodatkowy element. Zagadka. Brak danych. No transfer.

S, czyli przysłowiowa sekunda, która wystarczy, by wszystko, co widzimy nagle uległo całkowitej zmianie. Ta część wystawy, przygotowana przez Edytę, składała się z nieomal całkiem białych olejnych obrazów przedstawiających trudne do określenia, rozmyte kształty organiczne. Prace powstały pod wpływem impulsu spowodowanego obejrzeniem dokumentu BBC na temat młodych osób, które uległy wypadkowi i leżą nieprzytomne w szpitalu. W takich sytuacjach nasuwają się pytania: czy te osoby nas słyszą? co dzieje się teraz w ich głowach? jakie obrazy się w nich pojawiają?

Ten liminalny stan egzystencji uśpionej zobrazowany jest majakami kształtów, powidokami, konfabulacjami form na granicy przedstawienia, a nawet widzialności. Obraz ześlizguje się w głąb cudzej głowy, poza sferę siatkówkową.

S to sekunda, w której transfer został przerwany, a sama pojemność paradoksalnie postawiona w centrum zainteresowania. Człowiek w stanie śpiączki staje się formą nieprzeniknioną. Być może nie tylko dla świata, ale i dla siebie staje się zagadką, nieokreślonością. Nie wiadomo. Brak danych. No transfer.
Krystian "Truth" Czaplicki/ Edyta Jezierska, “60 GB/s”, Galeria Entropia, Wrocław, 28.05 – 17.06.2013; wystawa zrealizowana we w

/ - ukośnik, slash, przekątna – zdawał się równie istotnym elementem wystawy. Wskazywał na to, że obie jej części odbijają się w sobie, będąc swymi wzajemnymi przekształceniami na innych poziomach i w innych sferach rzeczywistości, a także sztuki.

Obie składowe ekspozycji operowały bielą. Biale obrazy Trutha to abstrakcje geometryczne – gładkie płaszczyzny, proste kąty – wchodzące w trzeci wymiar poprzez nawarstwienie płyt. Kompozycje przywodzą na myśl formy architektury, także architektury wnętrz. Niektórzy widzowie odczytali te obrazy Krystiana jako szafki kuchenne lub medyczne, a pendrivy jako uchwyty, co nie jest takie znów odległe od konceptualnie wmontowanej w obraz pojemności. Edyta wniosła do przestrzeni wspólnej wystawy element biologiczny, dzięki czemu całość mogła zaistnieć także poza wymiarem technologicznym i geometrycznym w wilgotnej, nieregularnej sferze form organicznych, a ponadto w wymiarze egzystencjalnym. Ledwie widoczne na jej białych płótnach formy zdają się przywoływać słowa z Sutry Diamentowej: “wszystkie rzeczy złożone są jak światło, znikający obraz, migotanie lampy oliwnej, złudzenie, kropla wody, marzenie senne”. W wypadku wystawy “60 GB/s” skojarzenie z buddyzmem może wydać się odległe, warto jednak pamiętać, że właśnie w tej doktrynie zaistniało – intesywnie jak nigdzie indziej – zagadnienie formy i jej stosunku do bytu, substancji.

Obie części wystawy zdawały się zwracać uwagę ku takiemu aspektowi rzeczywistości jak niesubstancjalność. Niesubstancjalność to idea wiekowa (w sanskrycie jej imię brzmiało siunjata, co daje się tłumaczyć jako “pustka”), ale we współczesności chyba coraz bardziej oczywista, choćby dla masowego użytkownika komunikacji sieciowej. Czyż nie mamy do czynienia z coraz subtelniejszymi bytami, którym nie jesteśmy w stanie przypisać substancji, mając do czynienia wyłącznie z “migotaniem lampy” w pajęczynie nieustannego transferu?

Nie bez znaczenia jest to, że wspólna ekspozycja obojga artystów kieruje interpretację ku odkryciu nieoczywistej, a jednak założonej przez autorów paralelności obu serii obrazów. Znamienne, że pierwotnie tytuł wystawy miał brzmieć: GŁOWA.

Cztery identyczne obrazy Trutha z czterema identycznymi nośnikami pamięci o różnej pojemności są jak koan (czy – jeśli szukać paraleli na gruncie europejskim – aporia), przed którym umysł musi się zatrzymać. Zagadka tej formy, podobnie jak koanu, nie może być rozwiązana na gruncie logiki. Tym bardziej, że jest to forma dzieła sztuki. Enigmatyczny ready-made, połączony przez Krystiana z rozpoznawalną, autorską formą, nie ma w sobie nic ironicznego, nie jest bowiem przypadkiem awansu banalności przedmiotu do rangi dzieła. Truth, inaczej niż Duchamp, ujawnia potencję prostej formy i porusza się w sferze abstrakcji. Wraz z małym obiektem ze sfery codzienności nie przesuwa całego urzeczowionego świata w sferę estetyki, przeciwnie – w obu sferach wytwarza sporo pustej przestrzeni. Ten zabieg udaje mu się zastosować nawet wobec formy samej w sobie i przywrócić jej samoistność i zagadkowość. Ta minimalistyczna i w istocie swej, nie bójmy się powiedzieć: awangardowa strategia artysty niesie ze sobą spory ładunek optymizmu. Jak to zgrabnie ujął kiedyś Jean Baudrillard: “forma – czyli złudność świata i możliwość wynalezienia innej sceny – trwa nadal, lecz pod postacią radykalnego wyjątku”2. Radykalny wyjątek zdaje się być jedyną metodą uobecniania dzieła – jego tworzenia, jego ekspozycji i jego interpretacji. A forma, jeśli jest celowa i bezinteresowna, stanowi jedyny moment oporu wobec przypadkowości.

Truth uprawia swoistą dialektykę abstrakcyjnej formy. Od początku w swej twórczości zajmuje się prostymi abstrakcyjnymi formami, które paradoksalnie wypełniają się znaczeniem w kontekście chaosu konkretów codzienności, a też w kontekście osobistych wrażeń i odniesień. Bywają czymś na kształt sygnałów wyższej cywilizacji w barbarzyńskich chaszczach albo przebłysk intelektu w grudzie materii. Zdają się też przywracać godność bycia formą przedmiotom i ukształtowaniom codzienności. W przypadku pendrive'a z wystawy "60GB/s" obiekt nieczytelny jako ready -made paradoksalnie uobecnia się jako czysta forma. W przypadku "nieistniejącego leżaka”3- na odwrót: forma rzeźbiarska, celowa i bezinteresowna, do złudzenia przypominała konkrety obiekt codziennego użytku, a jednocześnie ostentacyjnie wyrażała swoją nieprzydatność do pełnienia funkcji, z którą się kojarzy. I równie ostentacyjnie wyrażała nieadekwatność swojej obecności w danym miejscu. Tym mocniej manifestując swoje bycie formą...

Obie części wystawy z osobna mówią o potencji przekazu tkwiącej w formie, o nieodgadnionej pojemności formy. Równocześnie, nie wymieniając między sobą danych, przedstawiają to samo zagadnienie: jedyny transfer, jaki może się dokonać w sztuce, to ten między zagadkowością formy dzieła a widzem.

Krystian "Truth" Czaplicki/ Edyta Jezierska, “60 GB/s”, Galeria Entropia, Wrocław, 28.05 – 17.06.2013; wystawa zrealizowana we współpracy z Galerią Entropia.



Powrót