BWA Warszawa
BWA Warszawa
Finisaż wystawy & Szaman Polski & piłkarzyki & koncert
05.01.2019 - 05.01.2019
SZRON Grudniowe Targi Sztuki
15.12.2018 - 16.12.2018
Witek Orski, BMW Art Club
27.10.2018 - 09.12.2018
Avant Art Festival / WIDT [PL] & Francesco Cavaliere [IT]
07.10.2018 - 07.10.2018
Agnieszka Kalinowska, Gwangju
07.09.2018 - 11.11.2018
Iza Tarasewicz, Wenecja
26.06.2018 - 25.11.2018
"Demonologia Adama Adacha" - oprowadzanie po wystawie
23.03.2018 - 23.03.2018
Sławomir Pawszak, Foksal, Warszawa
23.02.2018 - 06.04.2018
Małgorzata Szymankiewicz, Zielona Góra
18.01.2018 - 11.02.2018
WARSAW GALLERY WEEKEND 2017
22.09.2017 - 24.09.2017
Ewa Axelrad, Wrocław
16.06.2017 - 21.08.2017
Sławomir Pawszak, Warszawa
11.06.2017 - 29.06.2017
Sławomir Pawszak, Warszawa
08.06.2017 - 31.12.2021
Ewa Axelrad, Londyn
19.05.2017 - 30.09.2017
Iza Tarasewicz, Artreview
25.01.2017 - 25.01.2017
NADA MIAMI BEACH
01.12.2016 - 04.11.2016
Artissima 2016, Turyn
04.11.2016 - 06.11.2016
Sławomir Pawszak na fasadzie MSN, Warszawa
25.10.2016 - 25.10.2016
Jadwiga Sawicka, Nagroda im. Katarzyny Kobro
14.10.2016 - 14.10.2016
Kama Sokolnicka, Dusseldorf
09.09.2016 - 25.11.2016
Iza Tarasewicz, 32. Sao Paolo Biennale
07.09.2016 - 11.12.2016
Iza Tarasewicz, 11. Gwangju Biennale
02.09.2016 - 11.11.2016
Agnieszka Kalinowska, Gdańsk
12.08.2016 - 23.10.2016
Jakub Woynarowski, Dusseldorf
21.05.2016 - 29.07.2016
Małgorzata Szymankiewicz, Gorzów
21.05.2016 - 16.06.2016
Art Brussels, Discovery Prize
22.04.2016 - 24.04.2016
Galleria civica di Modena
19.03.2016 - 05.06.2016
Little Warsaw, Praga
18.02.2016 - 03.04.2016
Spotkanie z Ladą Nakonechną
16.01.2016 - 16.01.2016
Kama Sokolnicka, Zielona Góra
27.11.2015 - 13.12.2015
Artissima, Iza Tarasewicz
06.11.2015 - 08.11.2015
Tomek Plata
27.10.2015 - 27.10.2015
Iza Tarasewicz, Spojrzenia
23.10.2015 - 15.11.2015
Małgorzata Szymankiewicz, Elbląg
15.10.2015 - 30.11.2015
Wojtek Ziemilski, Warsaw Gallery Weekend
26.09.2015 - 26.09.2015
Kama Sokolnicka, Tarnów
03.09.2015 - 25.10.2015
Kama Sokolnicka, Katowice
06.08.2015 - 09.09.2015
"Czysta formalność", Lublin
24.06.2015 - 08.08.2015
Tomasz Plata, Poznań
20.06.2015 - 18.10.2015
Jakub Woynarowski, Warszawa
14.06.2015 - 14.06.2015
Jakub Woynarowski, Paszport Polityki
09.12.2014 - 15.01.2015
Karol Radziszewski, Toruń
21.11.2014 - 25.01.2015
ARTISSIMA, Turyn
07.11.2014 - 09.11.2014
Karol Radziszewski, Warszawa
11.10.2014 - 11.10.2014
Małgorzata Szymankiewicz, Warszawa
07.10.2014 - 26.10.2014
TRUTH, Dusseldorf
05.09.2014 - 24.10.2014
Szymankiewicz, TRUTH, Toruń
07.08.2014 - 10.08.2014
Krystian TRUTH Czaplicki, Gdańsk
19.07.2014 - 19.07.2014
Sokolnicka, TRUTH, Wrocław
19.07.2014 - 31.08.2014
Jakub Woynarowski, Wenecja
07.06.2014 - 23.11.2014
Krystian TRUTH Czaplicki, Katowice
30.05.2014 - 28.07.2014
Noc Muzeów
17.05.2014 - 17.05.2014
Agnieszka Kalinowska, Sydney
21.03.2014 - 09.06.2014
Krystian TRUTH Czaplicki, WARTO
05.03.2014 - 05.03.2014
Woynarowski, Warszawa
13.02.2014 - 13.02.2014
Kama Sokolnicka, Paryż
23.01.2014 - 15.03.2014
Kama Sokolnicka, Poznań
14.01.2014 - 23.02.2014
Jakub Woynarowski, SALON ZIMOWY
14.12.2013 - 15.12.2013
Krystian TRUTH Czaplicki, Wrocław
13.12.2013 - 17.01.2014
Nicolas Grospierre, Warszawa
03.12.2013 - 31.12.2013
ARTISSIMA, TURYN
08.11.2013 - 10.11.2013
VIENNAFAIR
10.10.2013 - 13.10.2013
Warsaw Gallery Weekend
27.09.2013 - 29.09.2013
Adam Adach, Warszawa
25.09.2013 - 27.10.2013
Poręczne, Poznań
19.07.2013 - 25.08.2013
Adam Adach, Cahors
06.07.2013 - 30.09.2013
Kama Sokolnicka, Wrocław
02.07.2013 - 02.07.2013
Ewa Axelrad, Londyn
26.06.2013 - 26.06.2013
Grospierre, Sopot
15.06.2013 - 14.07.2013
TRUTH, Wrocław
28.05.2013 - 17.06.2013
Adam Adach, Zielona Góra
10.05.2013 - 06.06.2013
Kama Sokolnicka, Zlin
30.04.2013 - 25.08.2013
TRUTH, Katowice
29.04.2013 - 31.12.2013
TRUTH, Lublin
22.04.2013 - 22.04.2013
Grospierre, Kalinowska, Gdańsk
12.04.2013 - 02.06.2013
Wojtek Ziemilski, Warszawa
08.04.2013 - 28.04.2013
Nicolas Grospierre, katalog
17.03.2013 - 17.03.2013
Kama Sokolnicka, książka
21.02.2013 - 21.02.2013
Ewa Axelrad, SALON ZIMOWY
15.12.2012 - 16.12.2012
Ewa Axelrad, Gliwice
30.11.2012 - 06.01.2013
Adam Adach, Centrum Pompidou
17.10.2012 - 02.09.2013
Agnieszka Kalinowska, Dusseldorf
05.10.2012 - 25.11.2012
Samozapłon, Bielsko - Biała
05.10.2012 - 18.11.2012
WARSAW GALLERY WEEKEND
28.09.2012 - 30.09.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Warszawa
28.09.2012 - 02.01.2013
Agnieszka Kalinowska, Łódź
21.09.2012 - 02.12.2012
VIENNAFAIR 2012
19.09.2012 - 23.09.2012
Nicolas Grospierre, Kijów
18.09.2012 - 23.09.2012
Kama Sokolnicka, Liverpool Biennale
15.09.2012 - 25.11.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Łódź
14.09.2012 - 07.10.2012
Wojtek Ziemilski, Ruhrtriennale
14.09.2012 - 16.09.2012
Krystian TRUTH Czaplicki, Polska
31.08.2012 - 31.08.2012
Wojtek Ziemilski, Edynburg
03.08.2012 - 23.08.2012
Kama Sokolnicka, Wrocław
27.07.2012 - 12.11.2012
Nicolas Grospierre, Kraków
14.07.2012 - 26.08.2012
Kama Sokolnicka, Kraków
13.07.2012 - 25.07.2012
Wojtek Ziemilski, Malta, Poznań
05.07.2012 - 06.07.2012
Agnieszka Kalinowska, Warszawa
01.07.2012 - 14.07.2012
W cieniu stadionu, BWA WARSZAWA
02.06.2012 - 02.06.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Szczecin
01.06.2012 - 10.07.2012
Kama Sokolnicka, Warszawa
21.05.2012 - 03.06.2012
SKONTRUM. Ewolucje, Warszawa
18.05.2012 - 04.12.2012
Wojtek Ziemilski, Warszawa
23.04.2012 - 23.04.2012
Jarosław Fliciński, Madryt
12.04.2012 - 26.05.2012
Nicolas Grospierre, Sewilla
02.04.2012 - 02.04.2012
Kama Sokolnicka, Gdańsk
21.03.2012 - 21.03.2012
Kama Sokolnicka, Wrocław
09.03.2012 - 15.04.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Cluj
15.02.2012 - 15.04.2012
BANK - LOSOWANIE
12.02.2012 - 12.02.2012
Nicolas Grospierre laureatem Paszportów Polityki!
18.01.2012 - 18.01.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Katowice
16.12.2011 - 20.01.2012
SALON ZIMOWY
10.12.2011 - 11.12.2011
Agnieszka Kalinowska, Lipsk
26.11.2011 - 15.01.2012
Adam Adach, Kopenhaga
28.10.2011 - 14.01.2012
Nicolas Grospierre, Kaliningrad
25.10.2011 - 13.11.2011
Małgorzata Szymankiewicz, Warszawa
07.10.2011 - 29.01.2012
"Nowy porządek", Poznań BWA Warszawa
29.09.2011 - 09.02.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Bielsko-Biała
02.09.2011 - 09.10.2011
Agnieszka Kalinowska "Rising"
20.08.2011 - 20.08.2011
Tłumaczenie wystawy Jarosława Flicińskiego, BWA WARSZAWA
07.08.2011 - 07.08.2011
Nicolas Grospierre, Białystok
05.08.2011 - 30.09.2011
Nicolas Grospierre, Chengdu
25.06.2011 - 24.07.2011
BLISKI WSCHÓD 2.
10.06.2011 - 10.06.2011
Małgorzata Szymankiewicz, Szczecin
09.06.2011 - 12.06.2011
Angelika Markul, Wenecja
03.06.2011 - 26.11.2011
Nicolas Grospierre, Madryt
30.05.2011 - 31.08.2011
Małgorzata Szymankiewicz, Poznań
16.05.2011 - 10.06.2011
VIENNAFAIR, Wiedeń
12.05.2011 - 15.05.2011
BLISKI WSCHÓD
07.05.2011 - 08.05.2011
Nicolas Grospierre, Poznań
18.04.2011 - 22.05.2011
Jarosław Fliciński, Lizbona
07.04.2011 - 29.04.2011
Nicolas Grospierre, Londyn
31.03.2011 - 01.07.2011
Angelika Markul, Paryż
29.03.2011 - 02.04.2011
Nicolas Grospierre, Chicago
03.03.2011 - 02.04.2011
MAŁGORZATA SZYMANKIEWICZ, Łódź
04.02.2011 - 25.02.2011
Rafał Jakubowicz "PPS*"
04.12.2010 - 04.12.2010
Jarosław Fliciński, Warszawa
08.05.2010 - 18.12.2010

artyści
wystawy
wydarzeniaBWA Warszawa
Targi
o nas

english version
"Nowy porządek", Poznań, Art Stations, Stary Browar
ArtBazaar, 29.09.2011

artbazaar.blogspot.com/2011/09/ta-wystawa-nie-jest-konfrontacja.html

"Ta wystawa nie jest konfrontacją wcześniejszego i obecnego pokolenia artystów" - o wystawie "Nowy porządek" rozmawiamy z jej kuratorami

Już dziś w Art Station Foundation w poznańskim Starym Browarze odbędzie się wernisaż wystawy "Nowy porządek", prac z kolekcji Grażyny Kulczyk zestawionych z pracami młodych polskich artystek i artystów. O wystawie rozmawialiśmy z jej kuratorami: Justyną Kowalską, Michałem Suchorą oraz Tomkiem Platą - na co dzień prowadzącymi warszawską galerię BWA Warszawa.

Wystawa, którą przygotowujecie w poznańskiej Art Stations Foundation Grażyny Kulczyk nosi tytuł „Nowy porządek”. Nowy porządek czego?

Na najbardziej oczywistym poziomie: nowy porządek w kolekcji Grażyny Kulczyk. Z tego dużego i bardzo ciekawego zbioru wybraliśmy zaledwie kilka obiektów: rzeczy z kręgu minimalu, postminimalu i abstrakcji geometrycznej. Tytuł "Nowy porządek" właściwie sam się narzucał. Od początku chcieliśmy zrobić wystawę pokazującą sztukę bardzo zdyscyplinowaną pod względem formalnym, skoncentrowaną, można powiedzieć: bardzo uporządkowaną. Zarazem klasyków z kolekcji Grażyny Kulczyk chcieliśmy zestawić z młodszymi artystami, pokazać obecne konsekwencje minimalu. Mamy wrażenie, że te konsekwencje dla współczesnej sztuki są bardzo istotne, a jeszcze chyba niedostatecznie zauważone. Mamy wybitnych artystów, dla których minimal jest lub bywa bardzo istotnym doświadczeniem: Michała Budnego, Monikę Sosnowską, Marzenę Nowak czy Agnieszkę Kalinowską. Pokazanie ich w jednej przestrzeni to próba nazwania zjawiska. W efekcie "Nowy porządek" można traktować jako propozycję nazwy dla całej tendencji czy nurtu. Używa się czasem sformułowań w rodzaju "nowy realizm" itp. Byłoby doskonale, gdyby "nowy porządek" wszedł w obieg na podobnych zasadach.

W Polsce, gdzie cały czas mało jest wystaw największych sław sztuki współczesnej i najnowszej, wszyscy oczekują wystaw typu „best of…”. Ciężko Wam przyszło przekonanie Grażyny Kulczyk by postawić na „konfrontację” młodych z klasykami?

Współpraca z panią prezes i jej fundacją była bardzo komfortowa. Scenariusz wystawy został zaakceptowany bardzo szybko. Zresztą pani prezes naprawdę żyje sztuką, więc młodsi artyści, których pokazujemy na wystawie, nie byli jej obcy. A co do tego, jakich wystaw brakuje nam w Polsce... Chyba brakuje nam wystaw, które próbowałyby rzetelnie reagować na zmiany w krajobrazie polskiej sztuki i odnosiłyby te zmiany do kontekstu historycznego oraz międzynarodowego. Nie było np. wystawy "zmęczonych rzeczywistością", na której ich malarstwo zostałoby zderzone z surrealizmem polskim i zachodnim różnych generacji. Przy okazji "Nowego porządku" próbowaliśmy taką pracę - na innym polu - wykonać. Nawet z pewnymi ambicjami akademickimi, bo wystawie towarzyszy katalog z obszernym tekstem krytycznym oraz pierwszym polskim tłumaczeniem klasycznego tekstu Donalda Judda "Konkretne przedmioty". Poza wszystkim - wielką gwiazdę, czyli Jenny Holzer, pokazywano w Art Stations przed chwilą.

Jak wypadają młodzi w zestawieniu z dziełami klasyki? Michał Budny z Donaldem Juddem? Marzena Nowak czy Katarzyna Przezwańska z Henrykiem Stażewskim? Krystian „Truth” Czaplicki z Mikołajem Smoczyńskim?

Przede wszystkim: ta wystawa nie jest zbiorem konfrontacji wcześniejszego i obecnego pokolenia. Nie budujemy zestawień typu "stary kontra młody", poszczególne prace układamy raczej w pewnym sekwencjach tematycznych. Choć oczywiście widać różnice między nastawieniem klasyków minimalu a obecnych postminimalistów. Młodzi coraz bardziej cenią sobie materiały nietrwałe, podatne na wpływ środowiska, zmieniające się w czasie, konstruują swoje prace przy użyciu nawet tak niestabilnego medium jak woda. Nie jest to nagłe odkrycie, kiedyś - co też przypominamy w "Nowym porządku" - w podobny sposób pracowali choćby Mikołaj Smoczyński czy Koji Kamoji. Na pewno jednak współczesny postminimal jest bardziej eteryczny, delikatny od klasycznego minimalu amerykańskiego. Druga sprawa: współczesne prace często mają w sobie element narracyjny, mimetyczny. Mówiąc banalnie: coś przedstawiają, nie są stuprocentowo abstrakcyjne. Kiedy Monika Sosnowska buduje instalację w postaci kawałka ściany z wymalowaną lamperią, to zarazem jest to minimalna rzeźba, jak i cytat z rzeczywistości.

Czy nie macie wrażenia, że prace artystek i artystów młodszego pokolenia nie są tak „monumentalne”, jak klasyków? Że są bardziej osobiste? A może to my je tak odbieramy, bo znamy często tych artystów osobiście?

Najbardziej monumentalna praca na wystawie to nowy fresk Jarosława Flicińskiego, namalowany na ścianie Art Stations specjalnie z okazji "Nowego porządku". Z drugiej strony trudno znaleźć prace bardziej osobiste, intymne niż pochodzące z kolekcji GK fotografie Mikołaja Smoczyńskiego. Zresztą granica między tym, co "monumentalne", a tym, co "osobiste", nie jest chyba zbyt precyzyjna. Przecież Mirosław Bałka (na wystawie mamy jego rzeźbę) pozostaje bardzo osobisty nawet w bardzo monumentalnych realizacjach.

Rynkowo, szczególnie w Polsce, abstrakcja jest „trudna” do sprzedaży. Jest jakby przeznaczona do wnętrz galeryjnych, uważa wielu kolekcjonerów. Nie macie takiego wrażenia?

Stażewski, Winiarski, Fangor czy Opałka nie sprzedają się chyba gorzej niż Nowosielski. Oczywiście widzimy, że młodsi polscy kolekcjonerzy z Polski wciąż wolą kupować malarstwo figuratywne. To chyba w dużym stopniu efekt sukcesu pewnej konwencji malowania wypromowanej na początku poprzedniej dekady, kiedy pojawili się choćby artyści z Rastra (grupa Ładnie, Agata Bogacka). Kolekcjonerzy dostali wtedy malarstwo, z którym mogli łatwo nawiązać komunikację, znali świat pokazywany przez sztukę - te wszystkie obrazki z życia codziennego czy cytaty z mediów. Ale impet tamtej sztuki chyba umiera. Przecież nawet Bogacka zaczęła malować coś na granicy abstrakcji. Więc może kolekcjonerzy też zaczną eksplorować inne rejony. Grażyna Kulczyk może być tu dla nich doskonałym wzorem.

W Polsce takie wystawy, przy ubogiej edukacji na temat sztuki, powinny (tak uważamy!) mieć również aspekt edukacyjny. Można go znaleźć w Waszej wystawie?

O katalogu już mówiliśmy. Wystawie towarzyszy też program filmowy: Art Stations pokaże zestaw filmów dokumentalnym na temat Donalda Judda i minimalu. Zapraszamy również na oprowadzania kuratorskie (odbędą się minimum trzy). Wszystkie informacje można będzie znaleźć na Facebooku - na profilach Art Stations i BWA Warszawa.



Powrót