BWA Warszawa
BWA Warszawa
Tekken Art Tournament 2019: Warszawa
08.06.2019 - 08.06.2019
Finisaż wystawy & Szaman Polski & piłkarzyki & koncert
05.01.2019 - 05.01.2019
SZRON Grudniowe Targi Sztuki
15.12.2018 - 16.12.2018
Witek Orski, BMW Art Club
27.10.2018 - 09.12.2018
Avant Art Festival / WIDT [PL] & Francesco Cavaliere [IT]
07.10.2018 - 07.10.2018
Agnieszka Kalinowska, Gwangju
07.09.2018 - 11.11.2018
Iza Tarasewicz, Wenecja
26.06.2018 - 25.11.2018
"Demonologia Adama Adacha" - oprowadzanie po wystawie
23.03.2018 - 23.03.2018
Sławomir Pawszak, Foksal, Warszawa
23.02.2018 - 06.04.2018
Małgorzata Szymankiewicz, Zielona Góra
18.01.2018 - 11.02.2018
WARSAW GALLERY WEEKEND 2017
22.09.2017 - 24.09.2017
Ewa Axelrad, Wrocław
16.06.2017 - 21.08.2017
Sławomir Pawszak, Warszawa
11.06.2017 - 29.06.2017
Sławomir Pawszak, Warszawa
08.06.2017 - 31.12.2021
Ewa Axelrad, Londyn
19.05.2017 - 30.09.2017
Iza Tarasewicz, Artreview
25.01.2017 - 25.01.2017
NADA MIAMI BEACH
01.12.2016 - 04.11.2016
Artissima 2016, Turyn
04.11.2016 - 06.11.2016
Sławomir Pawszak na fasadzie MSN, Warszawa
25.10.2016 - 25.10.2016
Jadwiga Sawicka, Nagroda im. Katarzyny Kobro
14.10.2016 - 14.10.2016
Kama Sokolnicka, Dusseldorf
09.09.2016 - 25.11.2016
Iza Tarasewicz, 32. Sao Paolo Biennale
07.09.2016 - 11.12.2016
Iza Tarasewicz, 11. Gwangju Biennale
02.09.2016 - 11.11.2016
Agnieszka Kalinowska, Gdańsk
12.08.2016 - 23.10.2016
Jakub Woynarowski, Dusseldorf
21.05.2016 - 29.07.2016
Małgorzata Szymankiewicz, Gorzów BWA Warszawa
21.05.2016 - 16.06.2016
Art Brussels, Discovery Prize
22.04.2016 - 24.04.2016
Galleria civica di Modena
19.03.2016 - 05.06.2016
Little Warsaw, Praga
18.02.2016 - 03.04.2016
Spotkanie z Ladą Nakonechną
16.01.2016 - 16.01.2016
Kama Sokolnicka, Zielona Góra
27.11.2015 - 13.12.2015
Artissima, Iza Tarasewicz
06.11.2015 - 08.11.2015
Tomek Plata
27.10.2015 - 27.10.2015
Iza Tarasewicz, Spojrzenia
23.10.2015 - 15.11.2015
Małgorzata Szymankiewicz, Elbląg
15.10.2015 - 30.11.2015
Wojtek Ziemilski, Warsaw Gallery Weekend
26.09.2015 - 26.09.2015
Kama Sokolnicka, Tarnów
03.09.2015 - 25.10.2015
Kama Sokolnicka, Katowice
06.08.2015 - 09.09.2015
"Czysta formalność", Lublin
24.06.2015 - 08.08.2015
Tomasz Plata, Poznań
20.06.2015 - 18.10.2015
Jakub Woynarowski, Warszawa
14.06.2015 - 14.06.2015
Jakub Woynarowski, Paszport Polityki
09.12.2014 - 15.01.2015
Karol Radziszewski, Toruń
21.11.2014 - 25.01.2015
ARTISSIMA, Turyn
07.11.2014 - 09.11.2014
Karol Radziszewski, Warszawa
11.10.2014 - 11.10.2014
Małgorzata Szymankiewicz, Warszawa
07.10.2014 - 26.10.2014
TRUTH, Dusseldorf
05.09.2014 - 24.10.2014
Szymankiewicz, TRUTH, Toruń
07.08.2014 - 10.08.2014
Krystian TRUTH Czaplicki, Gdańsk
19.07.2014 - 19.07.2014
Sokolnicka, TRUTH, Wrocław
19.07.2014 - 31.08.2014
Jakub Woynarowski, Wenecja
07.06.2014 - 23.11.2014
Krystian TRUTH Czaplicki, Katowice
30.05.2014 - 28.07.2014
Noc Muzeów
17.05.2014 - 17.05.2014
Agnieszka Kalinowska, Sydney
21.03.2014 - 09.06.2014
Krystian TRUTH Czaplicki, WARTO
05.03.2014 - 05.03.2014
Woynarowski, Warszawa
13.02.2014 - 13.02.2014
Kama Sokolnicka, Paryż
23.01.2014 - 15.03.2014
Kama Sokolnicka, Poznań
14.01.2014 - 23.02.2014
Jakub Woynarowski, SALON ZIMOWY
14.12.2013 - 15.12.2013
Krystian TRUTH Czaplicki, Wrocław
13.12.2013 - 17.01.2014
Nicolas Grospierre, Warszawa
03.12.2013 - 31.12.2013
ARTISSIMA, TURYN
08.11.2013 - 10.11.2013
VIENNAFAIR
10.10.2013 - 13.10.2013
Warsaw Gallery Weekend
27.09.2013 - 29.09.2013
Adam Adach, Warszawa
25.09.2013 - 27.10.2013
Poręczne, Poznań
19.07.2013 - 25.08.2013
Adam Adach, Cahors
06.07.2013 - 30.09.2013
Kama Sokolnicka, Wrocław
02.07.2013 - 02.07.2013
Ewa Axelrad, Londyn
26.06.2013 - 26.06.2013
Grospierre, Sopot
15.06.2013 - 14.07.2013
TRUTH, Wrocław
28.05.2013 - 17.06.2013
Adam Adach, Zielona Góra
10.05.2013 - 06.06.2013
Kama Sokolnicka, Zlin
30.04.2013 - 25.08.2013
TRUTH, Katowice
29.04.2013 - 31.12.2013
TRUTH, Lublin
22.04.2013 - 22.04.2013
Grospierre, Kalinowska, Gdańsk
12.04.2013 - 02.06.2013
Wojtek Ziemilski, Warszawa
08.04.2013 - 28.04.2013
Nicolas Grospierre, katalog
17.03.2013 - 17.03.2013
Kama Sokolnicka, książka
21.02.2013 - 21.02.2013
Ewa Axelrad, SALON ZIMOWY
15.12.2012 - 16.12.2012
Ewa Axelrad, Gliwice
30.11.2012 - 06.01.2013
Adam Adach, Centrum Pompidou
17.10.2012 - 02.09.2013
Agnieszka Kalinowska, Dusseldorf
05.10.2012 - 25.11.2012
Samozapłon, Bielsko - Biała
05.10.2012 - 18.11.2012
WARSAW GALLERY WEEKEND
28.09.2012 - 30.09.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Warszawa
28.09.2012 - 02.01.2013
Agnieszka Kalinowska, Łódź
21.09.2012 - 02.12.2012
VIENNAFAIR 2012
19.09.2012 - 23.09.2012
Nicolas Grospierre, Kijów
18.09.2012 - 23.09.2012
Kama Sokolnicka, Liverpool Biennale
15.09.2012 - 25.11.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Łódź
14.09.2012 - 07.10.2012
Wojtek Ziemilski, Ruhrtriennale
14.09.2012 - 16.09.2012
Krystian TRUTH Czaplicki, Polska
31.08.2012 - 31.08.2012
Wojtek Ziemilski, Edynburg
03.08.2012 - 23.08.2012
Kama Sokolnicka, Wrocław
27.07.2012 - 12.11.2012
Nicolas Grospierre, Kraków
14.07.2012 - 26.08.2012
Kama Sokolnicka, Kraków
13.07.2012 - 25.07.2012
Wojtek Ziemilski, Malta, Poznań
05.07.2012 - 06.07.2012
Agnieszka Kalinowska, Warszawa
01.07.2012 - 14.07.2012
W cieniu stadionu, BWA WARSZAWA
02.06.2012 - 02.06.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Szczecin
01.06.2012 - 10.07.2012
Kama Sokolnicka, Warszawa
21.05.2012 - 03.06.2012
SKONTRUM. Ewolucje, Warszawa
18.05.2012 - 04.12.2012
Wojtek Ziemilski, Warszawa
23.04.2012 - 23.04.2012
Jarosław Fliciński, Madryt
12.04.2012 - 26.05.2012
Nicolas Grospierre, Sewilla
02.04.2012 - 02.04.2012
Kama Sokolnicka, Gdańsk
21.03.2012 - 21.03.2012
Kama Sokolnicka, Wrocław
09.03.2012 - 15.04.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Cluj
15.02.2012 - 15.04.2012
BANK - LOSOWANIE
12.02.2012 - 12.02.2012
Nicolas Grospierre laureatem Paszportów Polityki!
18.01.2012 - 18.01.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Katowice
16.12.2011 - 20.01.2012
SALON ZIMOWY
10.12.2011 - 11.12.2011
Agnieszka Kalinowska, Lipsk
26.11.2011 - 15.01.2012
Adam Adach, Kopenhaga
28.10.2011 - 14.01.2012
Nicolas Grospierre, Kaliningrad
25.10.2011 - 13.11.2011
Małgorzata Szymankiewicz, Warszawa
07.10.2011 - 29.01.2012
"Nowy porządek", Poznań
29.09.2011 - 09.02.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Bielsko-Biała
02.09.2011 - 09.10.2011
Agnieszka Kalinowska "Rising"
20.08.2011 - 20.08.2011
Tłumaczenie wystawy Jarosława Flicińskiego, BWA WARSZAWA
07.08.2011 - 07.08.2011
Nicolas Grospierre, Białystok
05.08.2011 - 30.09.2011
Nicolas Grospierre, Chengdu
25.06.2011 - 24.07.2011
BLISKI WSCHÓD 2.
10.06.2011 - 10.06.2011
Małgorzata Szymankiewicz, Szczecin
09.06.2011 - 12.06.2011
Angelika Markul, Wenecja
03.06.2011 - 26.11.2011
Nicolas Grospierre, Madryt
30.05.2011 - 31.08.2011
Małgorzata Szymankiewicz, Poznań
16.05.2011 - 10.06.2011
VIENNAFAIR, Wiedeń
12.05.2011 - 15.05.2011
BLISKI WSCHÓD
07.05.2011 - 08.05.2011
Nicolas Grospierre, Poznań
18.04.2011 - 22.05.2011
Jarosław Fliciński, Lizbona
07.04.2011 - 29.04.2011
Nicolas Grospierre, Londyn
31.03.2011 - 01.07.2011
Angelika Markul, Paryż
29.03.2011 - 02.04.2011
Nicolas Grospierre, Chicago
03.03.2011 - 02.04.2011
MAŁGORZATA SZYMANKIEWICZ, Łódź
04.02.2011 - 25.02.2011
Rafał Jakubowicz "PPS*"
04.12.2010 - 04.12.2010
Jarosław Fliciński, Warszawa
08.05.2010 - 18.12.2010

artyści
wystawy
wydarzeniaBWA Warszawa
Targi
o nas

english version
Małgorzata Szymankiewicz, Gorzów
Dobromiła Błaszczak, Realna abstrakcja


Przed ponad stu laty Georg Simmel pisał: „Nie tylko nauka o gospodarce [ekonomia], ale sama gospodarka składa się z realnych abstrakcji, z całkowitych rzeczywistości wycen”.[i] Użyte przez niego kilkakrotnie sformułowanie „realnej abstrakcji” rozwinął w swoich rozważaniach Alfred Sohn-Rethel, ekonomista związany z frankfurcką szkołą teorii społecznej. Według niego pojęcie „realnej abstrakcji” odnosi się wyłącznie do społecznej relacji polegającej na wymianie towarowej, a raczej ich zamienności na podstawie wartości. Nie wystarczy jednak, aby owa wymiana towarów i abstrakcyjnych równowartości nastąpiła na poziomie mentalnym — musi odbyć się ona w rzeczywistości.[ii]
***
Obraz jest faktem fizycznym. Małgorzata Szymankiewicz, autorka prac pokazywanych na wystawie „Ekonomia abstrakcji” podkreśla, że dla niej obraz to przestrzeń, która z założenia generuje wchodzenie w relacje i w ich efekcie nieustanną wymianę z otoczeniem. Najpierw ma ona miejsce w procesie twórczym, kiedy myśl zostaje uprzedmiotowiona, później poprzez sytuację prezentacji i możliwości odbioru. Idea przybiera fizyczną postać. Zatem w sytuacji wymiany możemy i na tym polu — polu sztuki — mówić o realnej abstrakcji. Jesteśmy świadkami oraz jako widzowie/odbiorcy sztuki, czynnymi uczestnikami tego procesu. Kupując bilet na wystawę, poświęcając czas (a czas to pieniądz wg przysłowia), emocje i myśli, wymieniamy to w zamian za pracę twórczą artysty, fizyczny obraz, obiekt, a swoją kulminację ma ten proces podczas zakupu pracy. Im większe jest obopólne zaangażowanie na tych polach, tym wartość wymiany rośnie. Jeśli sztuka angażuje, to fakt ten świadczy o jej sile. Sztuka/malarstwo przestaje być czymś enigmatycznym. Jest czynnym uczestnikiem kultury współczesnej. Podążając za tokiem myślenia Slavoja Žižka, jest ona elementem rzeczywistych sił i zmian wpływających na szeroko rozumianą gospodarkę będącą siłą napędową rozwoju.
Warto tutaj dodać, że idea „sztuka dla sztuki” jest niezbędna dla podtrzymania idei „Sztuki”; jej wartości dodanej, unikalności i przez to statusu dobra luksusowego. Ale sztuka jest elementem podlegającym rynkowi, obrotowi, wartościowaniu i wymianie. W odniesieniu do prac pokazywanych na tej wystawie Małgorzata Szymankiewicz wprost stwierdza, że za pomocą prostych form wizualnych takich jak kraty, tabele, formularze zwraca uwagę na wizualny aspekt ekonomii. Wskazuje tym samym na ekonomiczne zapośredniczenie sztuki, które jest wypierane ze świadomości. „Zwykle mówi się o wyższych wartościach sztuki zapominając o tym, że wiąże się to z bardzo wieloma kwestiami — produkcją, utowarowieniem, statusem materialnym artysty, spekulacjom rynkowym, biurokracją. W efekcie końcowym okazuje się, że sztuka wcale nie jest od tego wolna. Działa ona na takich samych zasadach jak inne sfery — ekonomiczna czy społeczna”. Czytając lub słuchając różnego rodzajów ekspertów z dziedziny sztuki bardzo rzadko można w obrębie jednego komunikatu usłyszeć obok siebie dwa dyskursy; ekonomiczny i czysto artystyczny, a przecież oba odnoszą się do tych samych przedmiotów. Połączenie tych dziedzin jest przez wielu źle widziane, a nieartykułowane wartości sztuki są trudne do przełożenia na prosty język ekonomii. Szymankiewicz twierdzi dalej, że: „Sztuka bardzo dokładnie odzwierciedla relacje, które tam panują, gdyż przyjęła kapitalistyczne zasady za podstawę swojego funkcjonowania. Ważne wydaje się też to, że naturalne zdolności obrazów do komunikacji zostały zawłaszczone przez ekonomiczny system”. A może naturalnie wpasowały się w ów system i przyjęły nowe sposoby komunikacji międzyludzkiej oraz wartościowania. Obrazy, jako zapis myśli, pracy oraz zakorzenienia twórcy tu i teraz, w takim a nie innym systemie społeczno-gospodarczym i uwarunkowaniu historyczno-politycznym, chociażby na poziomie czystej podświadomości, nie są wolne od owej relacji i zależności. Poprzez osobę twórcy, nawet najbardziej wyabstrahowane od rzeczywistości formy, będą związane z czasem powstania/teraźniejszością. Przez to są konstatacją, odpowiedzią lub manifestem postawy artysty wobec świata zewnętrznego. Są tworem społeczno-politycznym. Czy wkraczamy zatem w obszary krytyki społeczeństwa?
Poprzestańmy na najważniejszym — na obrazie. Obrazie Małgorzaty Szymankiewicz. Po odrzuceniu etosu wielkości i wszechmocności malarstwa, przy zaakceptowaniu jego ograniczeń, zadaje ona podstawowe pytania o sens i język malarstwa. Artystka konstruuje zdania przy użyciu nieskomplikowanych słów budowanych z kresek, punktów, płaszczyzn barwnych i proporcji. Są one używane od dawna, lecz to w niczym nie przeszkadza, dotykają one ważkich tematów i zmuszają nas do przedefiniowania naszego spojrzenia i zastanowienia się nad rzeczą, która została powszechnie przyjęta za coś oczywistego: „impas malarstwa”, wyczerpanie się języka jego wypowiedzi, brak relacji z aktualnymi problemami.
Małgorzata Szymankiewicz stara się przeprowadzić rewizję pojęcia „malarstwo”. Coś, co było uważane za tradycyjne, a przez to nieprzystające do naszej rzeczywistości/współczesności, staje się aktywnym jej uczestnikiem, kreatorem wartości. Krata i malarstwo (abstrakcja) stają się u niej nieskompromitowaną, bo nieuchwytną i niezależną od nikogo wartością dodatnią — wymienną. Są jakością, która współtworzy relacje społeczne oparte na kontakcie, interakcji i wymianie; łączącą praktykę pracy i życie — połączenie mające realny wpływ na zmiany zachodzące w produkcji/gospodarce/ekonomii i w powiązanych z nimi formami współczesnej kultury. Jej konsekwentna twórczość, pozbawiona artystycznego napuszenia, niezachwianej pewności i ciśnienia na bycie nowatorskim, jest głosem przykuwającym uwagę do tego, co najważniejsze — wagi malarstwa; jest głosem przywracającym malarstwu realną wartość wymiany międzyludzkiej — jest realną abstrakcją.

Dobromiła Błaszczyk
[i] Georg Simmel, The Philosophy of Money, p. 78.
[ii] Alfred Sohn-Rethel, Intellectual and Manual Labor, p. 69.
 



Powrót